Likvidace po nehodě

  • Toto téma obsahuje celkem 2 odpovědi. Do diskuze (1 diskutující) se naposledy zapojil uživatel Matej a poslední změna proběhla před 6 roky a 5 měsíci.
Aktuálně jsou na stránce zobrazeny 2 vlákna odpovědí
  • Autor
    Příspěvky
    • #5013
      Matej

        Dobrý deň,

        chcem sa spýtať, čo všetko može byť ako poistné plnenie po nehode. Konkrétne sa mi jedná o dialničnú známku, kde likvidátor mi tvrdí, že česká dialničná známka nie je škoda a zo slovenskej dialničnej známky preplatia iba pomernú časť (za túto sumu sa ale nedá kúpiť dialničná známka do konca roka).
        Druhý dotaz: ako je to s náhradným autom: do kedy mám nárok na preplatenie náhradného vozidla pri totálnej škode – do určenia sposobu likvidácie (určenie, že bude “totálka”), alebo dokedy nebude vyplatené plnenie z poistovne? Likvidátor sa odvoláva na rozhodnutie najvyššieho súdu (číslo rozhodnutia mi ale neposlal), kde je to do údajne doby určenia sposobu náhrady škody.
        Druhým problémom je, že informáciu o totálnej škode som dostal telefonicky 8 dní po nehode, ale ja som opakovane tvrdil, že to potrebujem písomne aj so súpisom, na základe čoho tak usudzujú (chcel som overiť, koľko by stála oprava v servise, kde bolo auto kupované). Písomne mi to prišlo až po 28 dňoch od nehody.
        Posledný dotaz: pri nehode bol zničený tablet (rozbitý display), kde nie je možná oprava a nový kus stojí 22 000 (Apple nerobí pri display výmenu display, ale len vymienajú kus za kus). Tam mi ale pri vyplatení ponížili plnenie o 20% z dovodu: “S přihlédnutím ke stáří a opotřebení poškozené věci byla z pořizovací ceny věci odečtena časová srážka ve výši 20% tablet) zohledňující pokles ceny používané věci na spotřebitelském trhu.”.
        Moj názor je, že čiastku by mohli ponížiť iba v prípade, žeby sa jednalo o kúpu nového tabletu a nie, keď sa jedná o mimozáručnú opravu (Apple inú možnosť opravy neponúka).

        Ak je to možné poprosím o prípadný odkaz na zdroje, aby som mohol mohol agrumentovať, nakoľko s likvidátorom sa tažko komunikuje (prvé poistné plnenie prišlo až 2,5 mesiaca od nehody, nakoľko likvidátor nekomunikoval).

        Ďakujem

      • #5015
        pavel.reha
        Správce

          Dobrý den,

          předpokládám, že jde o nehodu na českém území, kde platí české právo. Neuvádíte, jestli bylo plnění uplatněno z havarijního pojištění nebo z povinného ručení viníka, ale to v případě totální škody není až tak podstatné.
          Způsob likvidace, tak jak jste ho popsal, v zásadě odpovídá běžné praxi. Dálniční známka česká je v hmotné podobě, při totální škodě se tedy bere jako součást vozidla a technik s ní počítá při určení obecné ceny. Slovenská je nehmotná a proplácí se tedy zbývající poměrná část.
          Náhradní vozidlo se v případě totální škody hradí po dobu nezbytně nutnou k pořízení nového vozidla (obvykle 10 dní, pokud je vozidlo starší než 1 rok) od okamžiku, kdy bylo rozhodnuto o totální škodě, tedy od prohlídky vozidla, na které technik jasně vyznačí do zápisu “Totální škoda – neopravovat”. Poškozený by měl zápis na místě podepsat, čímž se bere na vědomí, že s ním byl seznámen.
          U poškozených věcí movitých se bere jako základ k určení plnění procento opotřebení dle stáří věci, které je poměrnou částí její obvyklé životnosti (pojišťovny na to mají tabulky). Při jakémkoliv plnění z pojištění jde vždy o náhradu škody vzniklé při pojistné události, tedy hodnoty věcí, kterou měly bezprostředně v okamžiku nehody (fakt, že v tomto konkrétním případě nelze věc opravit, tedy není relevantní).
          Likvidační praxe se neřídí pravidly, která by byla veřejně dostupná (jde o vnitřní předpisy pojišťoven), a často se i dost radikálně mění (pojišťovny jsou obchodní firmy, jejichž cílem je především zisk).
          Likvidace může trvat různou dobu, záleží na mnoha okolnostech (např. pokud není na první pohled zřejmé, že jde o totální škodu, nebo pokud není v případě nároku z povinného ručení jasné zavinění nebo pojištění viníka atd.), pojišťovna má povinnost plnit do 15 dnů od okamžiku, kdy obdržela veškeré dokumenty nutné k likvidaci.

          S pozdravem

          Pavel Řeha

        • #5016
          Matej

            Dobrý deň,

            nehoda sa stala v Česku a uplatnenie je z povinného ručení viníka (poisťovňa Allianz)
            Nespochybňujem zposob likvidácie (okrem neschopnosti likvidátora jednať, nakoľko si na začiatku nesprávne zapísali moj email a odvtedy mi napriek niekoľkým upozornenieam posielali doklady na nesprávnu emailovú adresu – okrem toho nereagoval ani na telefonáty).
            Česká dialničná známka: to, že si uplatňujem nárok na dialničnú známku, som napísal už hneď v prvom maile, ešte predtým, ako mi bola vyčíslená obecná hodnota auta. V tom prípade si myslím, že ma mal na to likvidátor upozorniť! V každom prípade som si náhradné auto (bolo požičiavané na Slovensku) musel kúpiť českú dialničnú známku. Tu likvidátor mi odpísal, že si možem požiadať o náhradnú dialničnú známku – problém je, že jedna z podmienok je papier o prepísaní vozidla alebo ekologickej likvidácii a ten doteraz nemám)

            Slovenská dialničná známka:
            Mám za to, že poisťovňa prepláca vzniknutú škodu – za pomernú časť hodnoty známky, si ja do konca roka nemožem kúpiť dialničnú známku, ktorá by mala povodnú platnosť – to jest do konca roka.

            Náhradné vozidlo:
            28.7. – bola nehoda
            1.8. – bola obhliadka vozidla poisťovňou (papier mne bol poslaný na nesprávny email)
            cca 8.8 – telefonujem, že stále nemám žiadne informácie o likvidácii, kde mi bolo povedané, že sa jedná o totálnu škodu (tu mi dokonca likvidátor povedal, že mám nárok na náhradné auto 2 týždne)
            25.8 – po opakovaných urgenciách mi konečne posiela záznam o poškození vozidla.

            Ja som mal požičané auto celý 8. mesiac, ale poisťovňa preplatila iba do dátumu: 7.8.
            To neodpovedá ani sľubu likvidátora (2 týždne), 10 dňom od spísania záznamu od poškodenia vozidla a ani termínu, kedy mi tento papier bol poslaný (ako zástupca poškodeného bol podpísaný servis, kam bolo auto po nehode prevezené)

            Škoda:
            Zase mám za to, že je uhrádzaná škoda.
            To znamená, že keby likvidátor povedal, že si rovnaký tablet (rok starý) možem kúpiť za XY Kč, chápem, že preplácajú iba sumu XY. Napr. sa jedná o prípad, kde je nerentabilné opravovať.
            Ale tomto prípade sa bavíme o cene za opravu, kde oni ponížili cenu opravy o 20%. Inak povedané, ja za positné plnenie nedokážem si zadovážiť tablet rovnaký (odpovedajúci vekom/opotrebením), ako som mal pred nehodou.
            Alebo sa mýlim?

            PS: Poisťovňa do 15 dní síce možná plnila svoje povinnosti, ale neinformovala ma o tom. Prakticky pre všetky informácie som si musel do poisťovne volať a informovať sa.

            PS2: nejde mi už ani tak o náhradu škody (nakoľko píšem o možných 2k-10k KČ), ale o princíp a informovanosti do budúcna. Ostatne vedľajšie náklady spojené s nehodou (ktoré sa nedajú uplatniť) už daleko presiahli túto sumu.

            Ďakujem.

        Aktuálně jsou na stránce zobrazeny 2 vlákna odpovědí
        • Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.